Het Nieuwe Werken (HNW) gaat om meer dan alleen de werkplek

Afgelopen keer hebben we het gehad over de opwaartse of neerwaartse trend van het thuiswerken. Het ligt er maar net aan welk onderzoek je leest. Dit komt doordat deze keuze niet eenduidig is. Net als met veel andere dingen gaat het ook hier om de balans. Van dichtbij hebben wij gezien hoe een bedrijf van één bijeenkomst per twee weken naar één bijeenkomst per week en vervolgens naar twee volledige werkdagen per week op kantoor is gegaan. Niet zonder reden, want de dienstverlening vereiste relatief veel afstemming tussen collega’s en het face to face contact werd bij nader inzien (lees: de kwaliteit ging omlaag) als onmisbaar gezien.

Het Nieuwe Werken

Software zoals Skype, Zoom en GoToMeeting waren niet in staat om de drempel zodanig te verlagen dat face to face contact minder belangrijk werd. Tot zover de visie van Het Nieuw Werken (HNW). Daar althans. De betreffende werkgever dacht een win-win situatie te creëren door enerzijds te kunnen besparen op kantoorkosten en anderzijds de medewerkers vrijheid, flexibiliteit en verantwoordelijkheid te geven. Geen slecht uitgangspunt zou je denken.

Balans

In onze vorige blog hebben we geconstateerd dat de gemiddelde medewerker niet bestaat. In dezelfde lijn van denken kunnen we ook stellen dat er dus niet één oplossing is. Tenzij we “balans” als één oplossing zien. Maar balans waartussen? We kunnen het vraagstuk van de ideale werkplek niet als iets losstaand benaderen. Het Nieuwe Werken (HNW) omvat namelijk meer aspecten. Organisatiestructuur en -cultuur spelen een rol, evenals managementstijl en mentaliteit van mensen. We zien dit ook bij de eerder genoemde software en bij onze eigen werkplekken/vergaderruimte app. Het is een andere werkwijze en hoe klein ook, het is en blijft een verandering. Misschien ligt hierin de oorzaak én de oplossing dat bij het eerder genoemde bedrijf één bijeenkomst per twee werken niet werkte. Wat ons betreft de moeite waard om dit de komende tijd verder te onderzoeken.